14فوریه 2024- بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) شایع است و بار سلامتی قابل توجهی را به همراه دارد. در حالی که داروهای خوراکی ضد دیابت مختلف(OADs)  در مدیریت NAFLD مورد استفاده قرار گرفته‌اند، روشن نیست که کدام کلاس دارویی بهترین نتایج را ارائه می‌دهد. NAFLD معمولاً با T2D همراه است که چالش هایی را برای مدیریت بیماری ایجاد می کند. درک اینکه کدام داروهای خوراکی ضد دیابت در درمان NAFLD موثرتر هستند برای بهینه سازی مراقبت از بیمار و بهبود نتایج بسیار مهم است.

در یک مطالعه ی همگروهی گذشته نگر، دکتر Heejoon و همکارانش به دنبال رفع این شکاف با مقایسه اثربخشیOAD های مختلف در بهبود NAFLD و پیامدهای مرتبط با کبد بودند. این مطالعه در مجلهJAMA Internal Medicine  منتشر شد.

این مطالعه که با استفاده از داده‌های سطح جمعیت کره انجام شد، شامل بیماران مبتلا به T2D وNAFLD  بود. بیمارانی که مهارکننده های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز (SGLT2)، تیازولیدین دیون ها، مهارکننده های دی پپتیدیل پپتیداز-4(DPP-4)، یا سولفونیل اوره ها را در ترکیب با متفورمین، دریافت می کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. بهبود NAFLD و پیامدهای مرتبط با کبد در یک دوره پیگیری ارزیابی شد.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· در این مطالعه 80178 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) با میانگین سنی 58.5 سال شرکت داشتند که 53.6 درصد از آنها مرد بودند.

· مهارکننده های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز (SGLT2)، تیازولیدین دیون ها، و مهارکننده های دی پپتیدیل پپتیداز-4 (DPP-4) با کاهش قابل توجهی در شدت NAFLD در مقایسه با سولفونیل اوره ها همراه بودند.

· مهارکننده‌های SGLT2 در مقایسه با سولفونیل اوره‌ها، بیشترین احتمال بهبود NAFLD را نشان دادند و پس از آن تیازولیدین دیون‌ها و مهارکننده‌های DPP-4 قرار گرفتند.

· فقط مهارکننده های SGLT2 در مقایسه با سولفونیل اوره ها به طور قابل توجهی با میزان کمتر پیامدهای نامطلوب مرتبط با کبد، از جمله بستری شدن در بیمارستان، مرگ و میر، پیوند کبد و کارسینوم هپاتوسلولار مرتبط بودند.

این مطالعه نشان داد که مهارکننده‌های SGLT2 ممکن است نسبت به سایر  OADها در افراد مبتلا بهNAFLD  و T2D ترجیح داده شوند، زیرا اثربخشی آنها در بهبود NAFLD و کاهش پیامدهای نامطلوب مرتبط با کبد، برتر بود. این یافته‌ها بر اهمیت ارزیابی مجدد شیوه‌های تجویز و بر انجام تحقیقات بیشتر برای تأیید این نتایج، تاکید می‌کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/sglt2-inhibitors-preferred-oral-antidiabetic-for-individuals-with-both-nafld-and-t2dreveals-study-124439